tiistai 11. joulukuuta 2012

Ubuntun käyttäjät saattavat siirtyä muihin levitysversioihin

Ubuntu on joidenkin mielestä nk. Spywarea. Ubuntun versio 12.10 tuo käyttäjän nähtäville Amazon-verkkokaupan tuotteita. Tietokoneesta lähtee tietoja Amazonille ja tämä koetaan tietyissä piireissä ikäväksi asiaksi.

Tavanomainen käyttäjä kuten minä, naksauttaa niskoja ja siirtyy sujuvasti jonkin toisen Linux-levitysversion pariin. Se on helppoa, koska GNU GPL -lisessi takaa, että levitysversioita riittää joka lähtöön. Niinpä saatetaan nähdä aikamoinen joukkopako Ubuntusta. Aikanaan ei oikein pidetty siitä, että Redhat meni pörssiin. Viimeistään se, että Redhat Linuxia ei ollutkaan tuosta vaan saatavilla ilmaiseksi vaan oli ladattava reikäinen "farmijoukkueversio"Fedora, oli monelle liikaa. Jo tuolloin todettiin, että onneksi meillä on Debian Linux. Sitä ei voi ostaa pois markkinoilta eikä se voi "mokata" kuten vaikkapa Redhat tai nyt Ubuntu. Debian on ainakin ollut konservatiivinen ihan jo senkin takia, että sitä on kehitetty verkkaisesti. Tuo lähestyminen on ollut myös sen etu.

Richard Stallman, jonka kanssa kerran juttelin hetken Finlandia-talolla, kun eräs hänen faninsa tarvitsi kirjaansa Stallmannin nimikirjoituksen, lienee siellä nk. puhdasoppisuutta edustavien kärkipäässä. Mitenköhän tässä tuolilla pitäisi istua ja kirjoittaa tätä blogipostausta, kun olen itse varsinainen sekakäyttäjä? Koneita ja kaikenlaisia softia tulee ja menee. Olen lopulta kuitenkin pihi enkä osta esimerkiksi puhelimiin mitään vaan lataan ainoastaan ilmaisversioita. Mutta pihiys on eri asia kuin puhdasoppisuus.

Myönnän, että olen softan osalta syntinen ja lisään tähän loppuun tunnustuksen:
Confiteor Deo omnipotenti vobis fratres, quia peccavi nimis cogitatione,
verbo, opere et omissione, mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa
Tämän Google Translate kääntää seuraavasti:
Minä tunnustan kaikkivaltias Jumala, teille, veljet, että olen tehnyt syntiä ylen ajatuksissa,
sanalla, teoin ja laiminlyönnin kautta minun vikani, kautta minun vikani, minun tuskallisen vika
Sen verran taivaisen partasuun (Stallmanin siis) aikanaan tapasin, että näin joulun alla on hyvä katua syntejään - myös softan osalta ;-). Pääsiäisenä 2014 vasta pitääkin katua, kun Windows XP:n tuki loppuu!

This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti